Blisko 80 proc. Polaków zauważa, że istnieje związek między aktywnością firm, a ociepleniem klimatu. Polscy konsumenci oczekują, że będą informowani o tym, co firmy robią, by minimalizować negatywny wpływ na środowisko naturalne. Według respondentów naszego najnowszego badania, firmy powinny ponosić konsekwencje, jeśli mówią nieprawdę o swych proekologicznych działaniach.
Z przeprowadzonego przez Inny Format oraz Inntu badania wynika, że zdecydowana większość Polaków zdaje sobie sprawę z wpływu działalności firm (w tym produkcji energii z węgla, ropy lub gazu) na ocieplenie klimatu. Łącznie 78 proc. respondentów wskazało, że związek między działalnością gospodarczą a ociepleniem klimatu jest bardzo duży, duży lub średni. Jedynie 10 proc. badanych nie widzi takiego związku, a 11 proc. uznaje, że jest on niewielki.
Świadomość ekologiczna w obszarze zmian klimatycznych jest wysoka. W odpowiedzi na pytanie o znaczenie tego, czy firma, której produkty lub usługi kupują, dba o środowisko, 52 proc. respondentów odpowiedziało, że jest to dla nich ważne lub bardzo ważne. Dla 34 proc. jest to kwestia średnio istotna, natomiast 14 proc. twierdzi, że ma to dla nich małe lub żadne znaczenie.
Wyniki badania wskazują na coś jeszcze. Zdecydowana większość (w sumie blisko 80 proc.) respondentów oczekuje od firm jednoznacznej polityki informacyjnej związanej z ochroną środowiska. Zdaniem niemal połowy badanych (44 proc.) firmy powinny informować o swoich działaniach w tym obszarze pod warunkiem, że koszty tych działań nie podniosą cen ich produktów i usług.
Zdaniem większości dorosłych Polaków, firmy powinny płacić kary za wprowadzanie w błąd klientów w sprawie ich działań środowiskowych. Respondenci różnią się jedynie w ocenie, czy płacenie kar powinno wpłynąć na wzrost cen produktów i usług. 32 proc. badanych uważa, że nie powinno to wpłynąć na wzrost cen, a 46 proc. uważa, że firm bezwzględnie powinny płacić kary.